Noorwegen - Reisverslag van Anneke en Robert

Van: 26 juli 2019 tot 9 augustus 2019
Vervoer: VW – camper “California” gehuurd bij VWHoliday in Groningen.

Dag 1 26-7-2019
De camper opgehaald in Groningen bij VW Holiday. Na een uitleg van Sven, samen met nog 2 andere huurders op weg met de camper. Fijn dat we onze bagage even binnen mochten overladen van de ene naar de andere auto. Na 20 minuten stuurde de navigatie ons terug naar Groningen? Kennelijk hadden wij iets fout gedaan. Uiteindelijk onze eigen TomTom gepakt, die bracht soelaas. Het verkeer rondom Hamburg was erg druk. Uiteindelijk waren we omstreeks 19:30 uur op de camping in Hasselberg en stond de camper “gesteld” voor de nacht. De camping een echte trekkerscamping die dicht aan het water ligt. Tijdens de nacht stond een harde wind maar toch voldoende uitgerust voor de 2e etappe naar Varberg in Zweden via de bruggen van Denemarken.

Dag 2 27-7-2019
Na een lange dag rijden, over de imposante bruggen van Denemarken, zijn we aangekomen op Camping Getterons in Varberg – Zweden. Een volle maar verzorgde camping met een mooie plaats voor de camper. Die avond hebben we ons eigen potje gekookt en dat smaakte prima. Na de koffie nog even naar het strand afgewisseld met de rotsen en de ondergaande zon. Een plaatje!

Dag 3 28-7-2019
Op tijd opgestaan om op tijd te kunnen vertrekken. Het doel van deze reisdag was niet te laat aankomen op de volgende camping in Noorwegen. De reis verliep voorspoedig ook de tank en koffie-break ging vlot dit maakte dat we voor 16:00 uur op de camping in RØYSE – Noorwegen waren. Een camping waar een mooi zandstrand aanwezig is. De temperaturen zijn echt zomers dus daar profiteren we van. We blijven morgen nog een dag op deze camping. Voor het eerst gebruiken we de Skottel van onze vrienden Jan en Cora. Een groenteomelet op het menu, die goed smaakte, tegen de tijd dat deze bijna op was kwam een verfrissende onweersbui de dag afsluiten.

Dag 4 29-7-2019
Een mooi zonnig opstaan, lekkere temperatuur, een echte stranddag. Alvorens naar het strand(je) te gaan, zijn we een rondje gaan lopen in de nabije omgeving en hebben we de camping van bovenaf de heuvel bekeken. Aan het strand(je) hebben we heerlijk gelezen afgewisseld met zwemmen in het heerlijke water. Een ijsje maakte de middag compleet. Het avondeten hebben we in de cafetaria van het strandpaviljoen gescoord en bij de camper opgegeten. Hoezo relaxed.

Dag 5 30-7-2019
Bij opstaan, ander weer, een stuk kouder en bewolkt. Na het ontbijt alle spullen opgeruimd en de camper weer klaar gemaakt om de weg op te gaan. Al snel begon het te regenen toen we onderweg waren. Koers richting Laerdal, een mooie route, op een deel hiervan loopt de weg ongemerkt omhoog en de temperatuur naar beneden.

Op een gegeven moment was het 8,5 graden op de boordcomputer van de camper. Onderweg hebben we nog boodschappen gedaan en een broodje gegeten. Aangekomen in Laerdal wacht ons een prima ANWB camping met een mooie omgeving. Alleen doet het weer vandaag niet erg mee.

Dag 6 31-7-2019
Na een wat onrustige start van de nacht, het waaide en regende nogal, uiteindelijk toch een goede nacht gemaakt. We hebben besloten om een wandeling te gaan maken in de omgeving. Paraplu`s zijn van meet af aan nodig.

Een route gehaald bij de receptie van de camping. Vanaf de camping vertrokken gelijk een stijging maar goed te doen. Op een stuk rots wat naar beneden loopt en voorzien is van een touw waaraan je kan vasthouden ging Anneke alsnog onderuit. Geen kwetsuren alleen vuile kleren. We besloten om verder af te dalen naar het dal. In het dal zijn we verder gaan wandelen waar we langs boomgaarden liepen met o.a. kersen. Seizoenwerkers die even pauze vierden. Typisch was het gezicht van alle netten over de kersenbomen heen. Enkele vogels hadden zich toch toegang verschaft onder de netten, de weg terug voor hen was niet vanzelfsprekend. Ons eerder klaargemaakt boterhammetje hebben we in een hutje langs de stromende rivier opgegeten. Wat vissersspullen stonden in de buurt van het hutje. Deze bleken van de visser die verderop aan het vliegvissen was. Hij kwam naar het hutje, waar je ook kon BBQ-en, en wij vroegen of het een probleem was dat wij hier zaten. Dat was geen probleem zolang wij maar niet viste omdat hij en andere vissers hier grif geld voor moeten betalen. Op de vraag hoe het met de vis(stand) gesteld is kon hij kort antwoorden; “Rotten” dat is Engels voor: ‘niet best’. Hij zei dat de oorzaak lag in het voer van de kwekers die kweekzalm kweken. Die doen dat in zeg maar open water, waarbij het voer er voor zorgt dat de (water)luis, waar de zalm van leeft, zich ontwikkelt met parasieten waar de zalm ziek van wordt en de wilde zalm veelal daaraan sterft. Een ontwikkeling die zonder deze man te spreken niet zou weten. Hij gaf ons nog een tip voor de reis van morgen om niet de tunnel te nemen maar de weg naar boven, deze zou de moeite waard zijn. De dag hebben we droog af kunnen sluiten.

Dag 7 1-8-2019
Vandaag weer een reisdag, op tijd opgestaan om tijdig aan de rit te kunnen beginnen. De tip van de vorige dag hebben even gelaten voor wat het was vanwege de tijd die we er aan kwijt zouden zijn. Zodoende zaten al snel in de (25km lange) tunnel op weg naar de eerste stop, Flåm. Een zonovergoten plaats met een prachtig fjord.

Toeristen, wij ook, komen daar aan hun trekken want er zijn volop winkels met souvenirs etc. Camping Lone is de camping in de buurt van Bergen. Een camping waar je zelf een plek mag zoeken en we ook hebben gevonden. De camping mooi liggend aan een water met uitzicht op heuvels.

Supermarkt en benzinepomp zijn naast de camping gesitueerd waar we dus tanken en de banden en oliepeil checken. Een nasi-maaltijd die lekker was met een gebakken ei en pindasaus.

Dag 8 2-8-2019
Vandaag een bezoek aan Bergen gepland. We gaan met het OV, kaartjes kunnen we kopen in de supermarkt naast de camping. Voor zowel de heen als de terugreis is er een kaartje per persoon. Het eerste deel is met de bus daarna overstappen op de tram. Eindpunt van de tram is Bergen, na het uitstappen komen we al snel tot de ontdekking is dat het in Bergen om de haven draait.

Wat een enorme hoeveelheid toeristen zijn er hier op de been o.a. afkomstig van de 3 cruiseschepen die liggen aangemeerd. Een mooie stad Bergen waar je na een paar uur te hebben doorgebracht de high-lights wel hebt gezien.

Rond 18:00 uur stopte de bus weer voor de camping. Een bijna vegetarische maaltijd smaakte ons goed waarna de avond in trad.

Dag 9 3-8-2019
De Preikestolen bezoeken staat op ons lijstje om te doen. Hiervoor is de reis vandaag naar Jorpeland, naar camping Preikestolen. Na Bergen achter ons te hebben gelaten kwamen we al vrij snel aan de eerste pont. Tijdens het wachten op de pont raakten we in gesprek met Nederlanders die een route meer landinwaarts hadden voor die dag. Na de eerste oversteek volgde er nog 2. Rijdend langs de kustlijn, het was een bewolkte dag, opeens een schaap op de weg. Alles ging gelukkig goed, de boer kwam al snel te hulp. Een stuk verderop reden we door een klein dorp en opeens schoot er een ree de weg op, we reden gelukkig niet te hard en konden tijdig remmen. Op deze manier zijn de lage snelheden met recht te verklaren. Tijdig aangekomen op de camping en een plek gevonden voor de camper. Na het eten is er spontaan een avondwandeling als warming-up voor de dag van morgen… Onderweg, prachtige vergezichten met de ondergaande zon.

Dag 10 4-8-2019
Te vroeg werden we gewekt door vroege “badgasten” die de camping verlieten. We hebben het voornemen om met het OV naar de voet van de Preikestolen te gaan. Staande bij de bushalte net buiten de camping wil het toeval dat op de tijd dat de lijnbus zou komen er een touringcar langs komt. De chauffeur druk gebarend, waarvan ik ervan maakte dat de bus vol was. Zodoende zijn we gaan lopen richting Preikestolen, even later haalde de lijnbus ons in. Tot aan het bovenkomen op de Preikestolen is het een prachtige tocht, het uitzicht boven is fantastisch!

Na wat gerust, gegeten en wat foto`s zijn we weer gaan afdalen. Een belevenis die je niet alleen beleeft. Op de camping was het tot laat een drukke bedoening.

Dag 11 5-8-2019
Route richting Kristiansand. We gaan vandaag op zoek naar een camping die ons bevalt echter vóór Kristiansand. Onderweg nog een overtocht met een pont. Een paar uur verder doen we een eerste poging voor een camping. Een kleine goed uitziende camping alleen te veel wind op het veldje waar de camper zou komen te staan, we kijken verder. Wat later, blijkt dat we zijn aangekomen in de meest zuidelijke plaats van Noorwegen, Mandal.

Een camping genaamd Sjosanden, boomrijk vlak aan de kust en … rust.

Dag 12 6-8-2019
Heerlijk geslapen ondanks de nachtelijke regen. Mandal hebben we lopend verkent. Een leuke plaats met een bakker die heerlijk brood bakt en heerlijke koffie-broodjes maakt. Rondom de haven werd er die dag een kermis opgebouwd. Na ons broodje te hebben gegeten zijn we richting strand getogen en hebben daar heerlijk in de zon gelegen. Voor ons een heerlijke relaxte dag.

Dag 13 7-8-219
In de ochtend richting Kristiansand gegaan. Eerst nog even wat boodschappen gedaan in Mandal. We kwamen vrij vroeg aan bij de terminal waar we de boot op moeten. De camper afgesloten en naar het gebouw gelopen waar de maatschappij zit waar we hebben geboekt. De man achter de balie zei dat er een kwartier later iemand zou komen om in te checken. En inderdaad we kregen een seintje dat we mochten oprijden naar één van de poortjes met een slagboom. Daar wordt de boeking gecheckt en tevens de maat van het voertuig. Alles was ok en we kregen een rij-nummer waarin we moesten opstellen richting boot. Ondertussen regende het pijpenstelen. Inmiddels is de boot binnen en deze wordt leeg gereden. Daarna gingen de eerste auto`s richting boot. Ook wij mochten doorrijden echter voor de boot werden we apart gezet met nog 2 andere auto`s. Alles ging aan boord behalve wij. Het zal toch niet dat we er niet bij passen? Uiteindelijk gingen wij als laatste auto`s aan boord. Vroeger dan de geplande tijd vertrok de boot richting Hirsthals. 2 uur en een kwartier later waren we in Denemarken zonder zeeziek te zijn geworden dankzij de pil van Jeroen. Spoedig zaten we weer op de snelweg richting Aarhus met onderweg flinke regenbuien. Op de kleine camping aangekomen was het zonnetje er om een drankje bij de camper te doen.

Dag 14 8-8-2019
Opgestaan met zon na een lekkere nacht te hebben geslapen. Rond een uur of 10 zitten we weer op de weg richting Berne in Duitsland. Bij Hamburg wordt de verwachtte drukte helaas waarheid en zijn we dus best lang onderweg. De volgende camping; Juliusplate. Is een leuke camping naast de rivier de Weser. Op aanraden van de eigenaresse van de camping nemen we de pont naar het restaurant aan de overzijde. Daar genieten we van het uitzicht en een heerlijke maaltijd. In donker maken we weer een overtocht met de pont.

Dag 15 9-8-2019
De volgende ochtend na het ontbijt de binnenzijde van de camper schoongemaakt en alle bagage geordend. Afgerekend op de camping en vertrokken voor de laatste etappe. De camper weer inleveren bij VWHoliday. De chauffeur dacht dat de camper alleen aan de binnenzijde schoon hoefde te zijn, dit was een foutje wat ter plekke werd hersteld. Spons, sop en water en hulp zorgde ervoor dat ook de buitenzijde weer schoon werd. Al met al heeft de camper ons veel gebracht. Een 1e keer Noorwegen en een 1e keer met een camper op pad, voorgenomen plannen zijn verwezenlijkt. Ter afsluiting kregen we nog een lekkere kop koffie aangeboden en hebben we nog wat gekletst hierna afscheid genomen van Leo en Sven en met onze eigen auto weer richting huis. Een prachtig mooie vakantie die we ons zullen blijven herinneren.